Uden kent een hoog
voorzieningenniveau, met alle voorwaarden voor een prettige woonomgeving.
Een
groene gemeente die wordt omringd door uitgestrekte natuurgebieden.
Bevolking: 40.803 inwoners,
waarvan de verdeling mannen en vrouwen ongeveer gelijk is. 85,4% is autochtoon
(ref. 84% in Noord-Brabant), tegenover 14,6% allochtoon (ref. 16% in
Noord-Brabant).
Uden groeit.
Uden kent een bevolkingsgroei van 0,2% (ref. 0,28% in
Noordoost-Brabant). Dit komt voort uit natuurlijke aanwas van 87 personen en
een negatief migratiesaldo van -5.
De groene druk (jonger dan 19 jaar) bedraagt 40,4% (38,5%
gem. in Noord-Brabant) en de grijze druk (65 jaar of ouder) bedraagt 26% (25,7%
gem. in Noord-Brabant).
De gemeente verwacht tot minimaal 2030 een groei van de
bevolking.
Bij de bouw van woningen wordt rekening gehouden met alle
leeftijdsgroepen. Door de vergrijzing neemt het aantal ouderen boven de 55 jaar
toe.
Zonder extra aandacht voor de
jonge starters, zal deze groep aanzienlijk kleiner worden. Om een zo
evenwichtig mogelijke bevol- kingsopbouw te realiseren, zet de gemeente dan ook
vooral in op jongeren tot 35 jaar. Waar mogelijk doet zij dat vanuit een
gedeelde visie met Area (begroting 2012-2015).
Werkeloosheid laag
Beroepsbevolking: Uden heeft
12.047 arbeidsparticipanten en een gemiddeld percentage werkzoe- kenden van
4,1% (ref. gem. 5% in Nederland, CBS). Uden biedt werkgelegenheid in micro,
kleine, middelgrote en grote vestigingen. De verdeling in kleine en grote
ondernemingen in Uden sluit aan op het gemiddelde beeld van Noord-Brabant.
In tegenstelling tot andere
dorpen/steden kent Uden een positief oprichtingsaldo (bedrijven die worden
opgericht) in de landbouwsector (3,8% in 2010). Dit betekent dat de agrarische
sector groeit.
Woningen: Uden heeft 16.898
woningen (t.o.v. 1.026.222 in heel Noord-Brabant). De gemiddelde wo- ningwaarde
is €283.000,-
(ref. €227.000,- in Noord-Brabant). In 2011 zijn 59 nieuwe huurwoningen
(Muntmeester) gereed gemeld.
Inkomen: Het gemiddelde persoonlijke inkomen ligt op €28.400,- in
Uden. Dit blijft iets achter op het regionale gemiddelde van €29.200,- in
Noord-Brabant. 3.570 burgers ontvangen een uitkering. Van de personen met een
uitkering heeft 63% een AO-uitkering, 20% een WW-uitkering en 71% een
Wwb-uitkering. Het relatieve aantal van de AO-uitkering ligt boven het
gemiddelde van Noord- Brabant, terwijl de WW-uitkering en de Wwb-uitkering
(net) gelijk aan het gemiddelde liggen.
Sterk
• De
organisatie van de gemeente Uden is op orde en wordt gestuurd door
een
secretaris met visie en kracht. In de regio hebben zij een trekkende rol.
• Financieel
gezien is de gemeente op orde. De meerjarenbegroting geeft een
positief beeld
te zien en er is voldoende ruimte voor de op stapel staande
projecten.
• Qua
voorzieningen heeft Uden nadrukkelijk een sterke centrumfunctie op het
gebied
van onder andere winkels, ziekenhuis, toerisme et cetera.
• De
gemeente heeft een positieve uitstraling in de regio en wordt
gewaardeerd als
partner in samenwerkingstrajecten zoals veiligheid, RUD
etcetera.
• Uden
ziet zichzelf als scharnierpunt tussen het Land van Cuijk en
‘s-Hertogenbosch.
Invulling hieraan geven kan de rol van Uden als regionaal
centrum versterken.
Zwak
• De
oriëntatie op de omliggende stadsregio’s Arnhem-Nijmegen en Eindhoven
is nog
niet tot wasdom gekomen.
• De
betrekkingen met de nabij gelegen gemeenten Landerd en Boekel zijn
ad hoc en
niet gebaseerd op een visie in het belang van de regio.
• De
verbindingen in het openbaar vervoer kunnen verbeterd worden naar de
drie
stedelijke centra ‘s-Hertogenbosch, Nijmegen en Eindhoven.
Kans
• Uden
ziet zichzelf als scharnierpunt tussen het Land van Cuijk en
‘s-Hertogenbosch.
Invulling hieraan geven kan de rol van Uden als regionaal
centrum versterken.
• Voor
de ontwikkeling van voorzieningen, de groei van de economie en grote
projecten
op het gebied van onder andere infra liggen de mogelijkheden
met name in de
Regio Noordoost-Brabant c.q. de As50. Een grotere schaal
van samenwerken biedt
kansen.
• De
afstemming van voorzieningen met onder andere Veghel, maar ook met
Oss en
omliggende gemeenten, biedt (financiële) kansen voor de
gemeenten, evenals een
mogelijke kwaliteitsim- puls op onderwerpen als
bijvoorbeeld een theater, sport
et cetera.
Bedrijging:
• Ten
gevolge van de transities dreigt de gemeente op het gebied van
ambtelijke
capaciteit naar de toekomst toe kwetsbaar te worden.
Samenwerken is derhalve
onontkoombaar.
• De
versnippering van de samenwerking in de regio en de complexiteit van de
drietrapssamen- werking met Veghel, As50 en regio kunnen dubbelingen
veroorzaken, maar ook problemen geven in de aansturing van de diverse
samenwerkingsverbanden en leiden tevens tot bestuur lijke drukte.
• Onduidelijkheid
over samenwerking c.q. herindeling in de regio. Gaan de
stedelijke gemeenten de
landelijke gemeenten onder de arm nemen of
ontstaan er ‘shoppende’ kleine
gemeenten die uiteindelijk wellicht
samenvoegen en daarmee tegenhangers van de
stedelijke gemeenten
worden in plaats van partners.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten