dinsdag 6 december 2011

Leegstaande winkelpanden 2011


Stijgende aantallen leegstaande winkels
Het winkelgedrag in Nederland is de afgelopen jaren sterk gewijzigd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de opkomst van internetwinkels. Het aantal aankopen via het internet stijgt sterk en heeft in Nederland een marktaandeel bereikt van rond de 10 procent van de aankopen (8,3 miljard euro) in de non-foodretail, volgens Cor Molenaar in zijn boek “Het Einde van Winkels?” uit 2011. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten.
Deze verschuiving in het winkelgedrag heeft zijn tol geëist in het straatbeeld. De winkelleegstand is in sommige stadscentra in Nederland zeer zichtbaar. Gemiddeld was de leegstand van winkels in Nederlandse provincies 6% volgens Locatus (Kengetallen over de Nederlandse Detailhandel, 2011). De provincies Limburg en Zeeland staan er het minst rooskleurig voor,  met een leegstandspercentage van respectievelijk 9% en 7,6%. In een aantal steden in deze regio’s ligt het leegstandspercentage al boven de 15%.
De leegstand wordt overigens niet uitsluitend veroorzaakt door het stijgende aantal internetaankopen. De crisis speelt natuurlijk een rol, in sommige gemeenten aan de randen van Nederland is sprake van bevolkingskrimp en sterke vergrijzing, maar gemeenten dragen zelf ook bij aan het probleem. Ze hebben het aantal vierkante meters winkeloppervlak de afgelopen jaren sterk laten stijgen. Winkeloppervlakte brengt namelijk veel geld op vergeleken met kantoor- en woonoppervlakte. Een aanzienlijk deel van het nieuwe winkeloppervlak is gerealiseerd in de grote winkelcentra buiten de stadscentra.

Leegstand
Het feit dat mensen steeds vaker kiezen voor online aankopen en voor winkelen in de grote winkelcentra buiten de stad hebben de winkelgebieden in stadcentra voor een deel aan zichzelf te wijten. Parkeerproblemen en -kosten, de beperkte openingstijden, verloederde  winkelstraten door leegstand en het gebrek aan verrassing door grote hoeveelheden landelijke ketens, dragen allemaal bij aan de afnemende populariteit van winkelen in fysieke winkels.
Op het eerste gezicht lijkt dit een onomkeerbaar proces dat ongunstig uit gaat pakken voor winkelgebieden in stadscentra. Als er niet ingegrepen wordt, dreigt er een vicieuze cirkel te ontstaan. Door leegstand, parkeerproblemen en beperkte openingstijden wordt een binnenstad steeds onaantrekkelijker voor het winkelend publiek, waardoor er meer leegstand ontstaat, waardoor er nog minder publiek komt, enzovoort.



























Ruim 12 % van de winkelpanden staat leeg in Uden.
Landelijk ligt dat percentage op 6%

Het Mondriaanplein kent de hoogste leegstand met ruim de helft van de winkelmeters daar  staan te huur.

Ook schitterende nieuwbouw winkelpanden staan leeg zoals op de foto het gebied naast het voormalige zwembad de Wel.

Hartje winkelcentrum tegenover Albert Heijn staan de meeste nieuwe winkelpanden leeg.

In vergelijking met de omliggende plaatsen liggen de huurprijzen voor winkel vierkantemeters
erg hoog.

Uden        A1 lokatie € 530 m2
Oss           A1 lokatie € 400 m2
Veghel       A1 lokatie € 360 m2
Schijndel    A1 lokatie € 330 m2
Gemert      A1 lokatie € 330 m2.
bron: huurprijsvergelijking.nl

Een idee zou zijn:

Laat startende ondernemers de leegstaande ruimtes vullen tegen een tijdelijk gereduceerd tarief met vernieuwende winkel ideeën.
Creeër een fonds voor subsidie aan de starters in samenwerking met de vastgoed-eigenaren,
kamer van koophandel/ banken en bijv. microkrediet Qredits Nederland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Centrum van Uden is het belangrijkste regionale winkelcentrum van Noord Brabant

H et verzorgingsgebied van Uden telt ruim 300.000 inwoners. Het centrum van Uden trekt wekelijks gemiddeld 200.000 bezoekers. Ruim 65%...