dinsdag 22 november 2011

Retail in 2020


De toekomst van de detailhandel

enorme groei van kopen via internet

De huidige crisis is te vergelijken met die van de jaren 30. Via een heroriëntatie ontstaat er een grote verandering. Mensen tussen de 30 en 45 jaar spelen een belangrijke rol in deze verandering. Het consumptieve proces van deze groep is compleet veranderd. De consument gaat niet meer op koopavond of zaterdag funshoppen. Als ‘s avonds na 20 uur de kinderen op bed liggen, zet deze groep de  tv aan en klapt de laptop open. via Marktplaats jaarlijks zo’n 5,5 miljard omzet tot stand komt. Op dit moment vinden 10% van de detailhandelsaankopen via internet plaats. Bij het huidige stijgingspercentage per jaar betekend dit voor 2020 een aandeel van ruim 20% van de totale detailhandel.
                                          magazijn van de s'werelds grootste internetaanbieder amazon.com
 Economische en demografische ontwikkelingen


Detailhandelsbestedingen staan onder druk

De economische ontwikkelingen zijn licht positief: het Bruto Nationaal Inkomen groeit met ongeveer 1,5 % per jaar. Echter, als gevolg van een sterke toename van be nodigde budgetten voor ziektekosten, oudedagsvoorzieningen, lokale overheden en energie, neemt de druk op het vrij besteedbare inkomen sterk toe. De ‘vrije’ koop- kracht van de consument, waar de detailhandel het juist van moet hebben, blijft achter. Net als in de rest van Europa, groeit de bevolking in Nederland slechts mi- nimaal: tot 2020 met ongeveer 3%. Dat betekent voor de detailhandel dat er weinig groei zit in de aantallen consumenten.

Vergrijzing zet door

Op dit moment is de grijze druk in Nederland 22%. Dat wil zeggen: tegenover elke honderd potentiële arbeidskrachten (20-64-jarigen) staan 22 personen van 65 jaar of ouder. Vijftig jaar geleden waren dit er nog 14. In 2020 is de grijze druk toegenomen tot 30%.

Daarna loopt hij zelfs nog verder op. Rond 2040 bereikt de vergrijzing met 43% (!) haar hoogtepunt. Daarna neemt de grijze druk af omdat de naoorlogse generatie

dan overleden zal zijn. Maar de daling blijft beperkt. In de tweede helft van deze eeuw zal het grijze deel 40% van de bevolking uit maken. Bijna tweemaal zoveel als nu. De vergrijzing is dus structureel.

Meer verantwoordelijkheden bij de burger

Het stelsel van sociale zekerheid is hervormd. Om het stelsel overeind te houden waren twee belangrijke aan- passingen nodig: ten eerste is de pensioengerechtigde leeftijd verhoogd naar 67 jaar en ten tweede is het niveau van de uitkeringen verlaagd en is het eigen risico ook bij uitval door ziekte fors verhoogd. De verantwoordelijkheid is dus veel meer bij de burger gelegd.

Onzekerheid over bestedingen van senioren

Velen denken dat vergrijzing samengaat met meer vrij besteedbaar inkomen en meer consumptieve bestedingen. Immers, het huis is afbetaald en de kinderen zijn het huis uit. Wat resteert zijn twee consumenten met veel vrije koopkracht. De werkelijkheid is echter vaak anders. De zorg neemt een grotere hap uit het inkomen en er worden soms nieuwe hypothecaire verplichtingen aangegaan om de oude dag verzekerd te hebben. De grote uitgaven blijven vaak beperkt tot inrichting van het huis en de aanschaf van een auto. Tot 2010 is dit het patroon en dat betekent achterblijvende koopkracht voor de retail. Rond 2020 zijn er echter steeds meer 65-plussers met een hoger besteedbaar inkomen, onder meer als gevolg van dubbele pensioenen. Vitale senioren hebben in 2020 hun leven anders ingericht. Voor een deel verhuizen ze naar de nog rustige provincies of ze beschikken daar over een huis. Hun koopkracht schuift mee van de grote stad



Retail in 2020



De retail heeft in 2020 te maken met veeleisende, ervaren, mondige en goed geïnformeerde klanten die continu onder tijdsdruk leven en gevoelig zijn voor elke vorm van meerwaarde. Deze klanten zijn permanent online en verlangen van de retailer dat hij 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is langs meerdere kanalen. In 2020 is continu online zijn een lifestyle geworden. De consumenten staan doorlopend met elkaar in verbinding, en delen elkaars ervaringen met het nemen van koopbeslissingen. De markt is transparanter dan ooit.

Ook het zogenoemde community buying neemt grote vormen aan. Consumenten vormen al dan niet tijdelijke allianties om collectief in te kopen, of het nu om (zorg)verzekeringen, energie, hypotheken of goederen gaat. Vooral nieuwe spelers gaan allianties aan met deze communities, omdat ze niet hoeven te vrezen voor kannibaliseren op omzet bij bestaande klanten.

De klanten stellen zich steeds actiever op richting detaillisten, en willen graag actief participeren in hun activiteiten. Dit biedt voor proactieve spelers veel kansen om compleet nieuwe goederen en diensten te bieden, maar ook nieuwe samenwerkingsvormen en co- creatie. Merkfabrikanten (bijvoorbeeld Lego) en veel nieuwe spelers hebben hier de meeste activiteiten ontplooid.

Tussenpersonen hebben krachtige facilitaire rol

Alle retailers maken in 2020 gebruik van online handelsplatforms zoals eBay en Marktplaats.nl en van andere soorten tussenpersonen (infomediairs) die bemiddelen bij het tot stand komen van transacties tussen consumenten en detaillisten. De toegevoegde waarde van deze tussenpersonen ligt in de verlaging van de transactiekosten voor zowel consumenten als retailers.

Met name de fabrikanten en nieuwe spelers hebben echter tijdig gesignaleerd dat deze tussenpersonen ook een belangrijke rol kunnen spelen in het oriëntatieproces van de consument op internet. Terwijl de winkelketens de intermediairs vooral gebruiken voor de verkoop van overtollige voorraden, omgeruilde artikelen, e.d., zetten veel nieuwe spelers en ook speciaalzaken de handelsplatforms ook in voor de reguliere verkoop van zeer speciale, moeilijk verkrijgbare artikelen. Daarnaast richten deze spelers zich ook sterk op infomediairs die gespecialiseerd zijn in ‘hun’ niches, waardoor consumenten via deze tussenpersonen de weg naar hun producten en diensten weten te vinden. Het zijn vooral de merkfabrikanten die in samenwerking met elkaar of met andere merken en aanbieders van platforms zoals Google en Microsoft allerlei sociale netwerken, communities, virtuele werelden, e.d. in het leven roepen. De fabrikanten en nieuwe spelers houden in dit scenario de regie over deze tussenpersonen in handen. Dat betekent dat hun merkwaarde ondersteund wordt door ‘eigen’ platforms, die overigens wel door tussenpersonen worden gefaciliteerd.


Felle onderlinge concurrentie


Bovenstaande ontwikkelingen betekenen wel dat de onderlinge concurrentie tussen de detaillisten (horizontale concurrentie) sterk toeneemt. De filiaalketens vechten met elkaar en met de zelfstandigen in franchiseketens op het scherpst van de snede om het marktaandeel in het midden en aan de onderkant van de markt. De onafhankelijke zelfstandigen kiezen in belangrijke mate voor de bovenkant en uithoeken (niches) van de markt. De eisen aan het ondernemerschap zijn hoog. Wie niet professioneel is, krijgt geen kans. Starters beginnen goed opgeleid en met ervaring aan het retailavontuur. ‘Zwakke’ zelfstandigen bestaan in dit scenario niet meer. Dat geldt ook voor ondernemers van allochtone herkomst, waarvan de derde generatie het opvallend goed blijkt te doen.

Nieuwe toetreders hebben ondergeschikte positie

Er is sprake van nieuwe toetreders die afkomstig zijn uit andere sectoren dan de detailhandel. De belangrijkste nieuwe spelers zijn de mediabedrijven, horeca- en recreatieve ondernemingen en culturele en maatschappelijke organisaties. De concurrentie van deze nieuwe spelers in dit scenario is niet zo erg groot. Het beschermende beleid van de overheid ten aanzien van bestaande detailhandelslocaties werpt hoge toetre-dingsdrempels op voor de nieuwe spelers. Dat geldt met name als het gaat om het verkrijgen van winkelruimte op perifere (pdv/gdv) locaties. Veel van de nieuwe partijen hebben wel strategische allianties met retailers om bepaalde retailfuncties te vervullen, maar de retailers zelf voeren de regie.

Detailhandel biedt steeds meer toegevoegde waarde

De detailhandel heeft zich in  in belangrijke mate vernieuwd. Dit heeft niet alleen betrekking op de eerdergenoemde professionalisering en productiviteits- verbetering. Voor alle retailers geldt dat zij tegemoet weten te komen aan de wensen en behoeften van de veeleisende consument. Detaillisten onderscheiden zich wat betreft de functionele aankopen in het bieden van gemak, snelheid en service, en dat tegen lage prijzen. Vooral de filiaalketens en sommige franchiseketens blij- ken hier erg sterk in. Bij het funshoppen zijn het vooral de zelfstandigen en sommige franchiseketens die zich onderscheiden in het bieden van echte ‘belevingen’ die gepaard gaan met een hoog serviceniveau en persoonlijke aandacht. De detaillisten staan dicht bij de klant, maken slim gebruik van hun kennis van de klant en bieden veel meerwaarde. Dit uit zich in spannende winkels met een verrassend assortiment, uitstekend advies van goed personeel, een klantgerichte instelling en een hoog serviceniveau, ook in de after sales.


Positie zelfstandigen sterk verzwakt

Bij de zelfstandigen doen zich in  tamelijk dramatische ontwikkelingen voor. Veel zelfstandige de taillisten blijven achter in winkelstraten waaruit de filiaalketens en merkwinkels voor een deel zijn weggetrokken. Dat leidt in de binnensteden tot aanzienlijk minder winkelend publiek. Een grootscheepse sanering kan niet uitblijven, terwijl de huren in de winkelstraten naar be- neden worden bijgesteld. Het betekent een zoveelste klap voor de zelfstandigen, die hun eigendom sterk in waarde zien dalen. Een lichtpuntje is dat er dankzij de lage huren weer betaalbare mogelijkheden komen voor kleinschalige toetreders. Zij weten op een eigen crea- tieve manier de consument te trekken.



Positie allochtonen positief


Ook kunnen allochtone ondernemers hun positie uit- bouwen. Dankzij het liberale overheidsbeleid kunnen ze bijvoorbeeld 24 uur per dag hun klanten bedienen. Op deze manier leveren ze een flinke bijdrage aan het in stand houden van de verzorgingsstructuur in de buurten en wijken van de grote steden. Niettemin is de positie van de zelfstandigen in dit scenario qua marktaandeel zeer verzwakt.

In de dorpen is vrijwel geen detailhandel meer te vinden, op een kleine functionele supermarkt na en wat nicheplayers die zich voor weinig geld in een mooi au- thentiek winkelpand vestigen. De bewoners gaan voor hun boodschappen naar grote regionale perifere win- kelcentra.

Outsiders wordt weinig in de weg gelegd

IMediabedrijven, banken, verze keraars en allerlei andere partijen met sterke merken en contacten met consumenten, zich ongehinderd op de retailfunctie. Er wordt hen door de liberale overheid geen strobreed in de weg gelegd. Gebruikmakend van hun databases kunnen deze outsiders consumenten één-op-één benaderen. Bankkantoren zijn winkels ge- worden en op allerlei plaatsen en bij evenementen mag detailhandel worden bedreven. Voor fabrikantenmerken zijn deze partijen zeer interessant als outlet omdat ze massa kunnen maken en ze genoegen kunnen nemen met een lagere marge.

Nieuwe spelers bieden veel meerwaarde

De merkfabrikanten en nieuwe spelers slagen er in dit scenario veel beter dan de bestaande detailhandel in om optimaal tegemoet te komen aan de wensen en behoef- ten van de veeleisende consument. Ze investeren sterk in technologie in de winkels (RFID, zelfbedienings- kassa’s, narrowcasting, etc.) maar ook in internet, waar- mee ze gemak, snelheid en service kunnen bieden tegen lage prijzen.

Het zijn eveneens fabrikanten en nieuwe spelers die zich bij het funshoppen onderscheiden in het bieden van echte ‘belevingen’, gekoppeld aan een hoog ser- viceniveau en persoonlijke aandacht. Zij staan dichter bij de klant dan de detaillisten, maken slim gebruik van hun kennis van de klant en bieden veel meerwaarde. Dit uit zich in uitdagende (merk)winkels met een verrassend assortiment, uitstekend advies van goed opgeleid personeel, een klantgerichte instelling en een hoog serviceniveau.
Dankzij technologie als RFID zijn de merkfabrikanten en nieuwe spelers steeds beter in staat om relevante klantgegevens te verzamelen en te analyseren en deze gegevens ook daadwerkelijk te gebruiken om de winkelbeleving van hun klanten te verbeteren. De soepele privacywetgeving legt hen daarbij niet veel beperkingen op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Centrum van Uden is het belangrijkste regionale winkelcentrum van Noord Brabant

H et verzorgingsgebied van Uden telt ruim 300.000 inwoners. Het centrum van Uden trekt wekelijks gemiddeld 200.000 bezoekers. Ruim 65%...